Nieuws


Veranderingen binnen de praktijk

Afgelopen tijd hebben er heel wat veranderingen plaats gevonden in de praktijk. Gelukkig kunt u desondanks nog steeds terecht op het spreekuur bij de huisartsen, praktijkondersteuners en assistentes.

Allereerst is onze praktijkondersteuner Yvonne Dijkstra door ziekte afwezig. Haar taak binnen de praktijk is overgenomen door huisarts Nina van der Veen. Op donderdag hebben we hierom een nieuwe huisarts: dokter Bart van ’t Land.

Naast de wisseling in het personeel zijn we ook bezig met het optimaliseren van onze zorg. Zo kunt al geruime tijd gebruik maken van de patiënten omgeving (de oranje knop hiernaast). Hier kunt u herhaalrecepten aanvragen of een online consult met de arts voeren.

Tot slot zijn er natuurlijk de veranderingen die het Coronavirus met zich mee brengt. De wachtkamer bevindt zich momenteel in de entree en sinds korte tijd is het dragen van een mondkapje (wettelijk) verplicht.


Griepprikken het eerst naar mensen met een medische aandoening en 70-plussers

Er lijkt meer vraag naar griepprikken bij de huisartsen te zijn dan dat er voorraad is. Daarom heeft staatssecretaris Blokhuis, na advies van het RIVM, besloten om gezonde mensen van 60 tot en met 69 jaar te vragen nu niet in te gaan op de uitnodiging voor de griepprik. Zo kunnen in ieder geval de meest kwetsbare mensen een vaccin krijgen.

Mensen met een medische aandoening (diabetes, een hart-, long- of nierziekte of een verminderde weerstand) en mensen van 70 jaar en ouder lopen meer gezondheidsrisico’s als ze griep krijgen. Als deze groep eenmaal gevaccineerd is, kunnen overgebleven vaccins worden gebruikt voor gezonde mensen van 60 tot en met 69 jaar. Aan het einde van de griepprikperiode in december wordt duidelijk of er vaccins over zijn.

Uw huisarts kan deze situatie niet veranderen, hier is sprake van overmacht. Er is een landelijke en internationale verhoogde vraag naar griepprikken. Er is voorafgaand aan de griepvaccinatiecampagne door het RIVM wel een maximaal aantal vaccins extra ingekocht. Daardoor zijn er dit jaar ruim een half miljoen extra vaccins beschikbaar. Het duurt ongeveer 6 maanden om griepprikken te maken, dus er kunnen voor dit griepseizoen geen nieuwe griepprikken bijgemaakt worden. We moeten het daarom doen met de voorraad vaccins die er nu is.

Wat kunt u zelf doen? De maatregelen die we met elkaar nemen tegen corona helpen ook om griep te voorkomen en anderen niet te besmetten.
U verkleint de kans op griep door:

  • 1,5 m afstand te houden van anderen
  • vaak uw handen te wassen met water en zeep
  • drukte te vermijden

Voor meer informatie zie: https://www.rivm.nl/griep-griepprik/griepprik/verdeling-griepprik


Coronavirus

De uitbraak met het coronavirus in de regio Wuhan in China breidt zich uit. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. Samen met de Wereldgezondheidsorganisatie WHO onderzoeken de Chinese autoriteiten het coronavirus. Wereldwijd worden er maatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

Het coronavirus kan longontsteking geven. Klachten hierbij zijn: keelpijn, koorts met verkoudheid, hoesten of moeilijk ademhalen.

Virussen kunt u voorkomen door regelmatig uw handen te wassen, te niezen en hoesten in uw elleboog en papieren zakdoekjes te gebruiken.

Bel uw huisarts als alle volgende 3 dingen voor u kloppen:

  • U bent op het vasteland van China, in Taiwan, Macau, Hongkong, Singapore, Zuid-Korea, Iran of genoemde gemeenten in Noord-Italië geweest plus
  • U heeft koorts (38 graden Celsius of hoger) plus
  • U moet veel hoesten of u heeft moeite met ademhalen

Ga NIET naar uw huisarts of huisartsenpost toe. Dan zou u andere mensen kunnen besmetten. BEL ALTIJD EERST OM VERDERE INSTRUCTIE TE ONTVANGEN.


Bereikbaarheid/afspraak maken bij de huisarts m.i.v. 1 april 2018

Afspraken maken doet u bij voorkeur via onze web agenda. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Er worden speciale spreekuur plekken vrijgehouden voor patiënten die via internet een afspraak willen maken. Voor meer informatie of voor het maken van een afspraak klik Nog Veranderen

Ook E-mail consult is mogelijk via onze website. U heeft daarvoor wel een account nodig, die u Nog veranderen kunt aanvragen.  Dit is speciaal bedoeld voor aanvullende vragen na spreekuurbezoek. Bel de praktijk voor medische problemen die dezelfde dag beoordeeld moeten worden. Voor nieuwe klachten is het veelal nodig u op het spreekuur te zien.

U krijgt een telefoonbeantwoorder als u de praktijk in de middag belt. U hoort dan wat u kunt doen bij spoedgevallen of om een afspraak te maken.

In de middag is de balie niet bemand. Als u ons dringend nodig heeft kunt u ons beter bellen dan langskomen. Bent u niet in gelegenheid om in de ochtend een verwijsbrief of formulieren voor laboratoriumonderzoek af te halen, dan bieden wij u de mogelijkheid om deze tussen 16.00-17.00 uur af te halen bij onze balie.

Bovenstaande vernieuwingen voeren wij door om u een betere kwaliteit van ons werk te kunnen bieden, bij een blijvende toename van onze werklast door alle veranderingen in de gezondheidszorg om ons heen.

Na 2 jaar werken met ruimere telefonische openingstijden van balie en telefoon komen we echter tot de conclusie, dat het de kwaliteit van onze zorg richting u als patiënt niet heeft verbeterd. En achteraf gezien is dat ook niet zo verwonderlijk. De zorg van onze patiënten is in snel tempo complexer en zwaarder geworden. En onder de druk van bezuinigingen en reorganisaties elders in de gezondheidszorg is onze werklast toegenomen en neemt nog steeds toe. Juist in deze tumultueuze periode in de gezondheidszorg willen wij u daar niet de dupe van laten worden. En proberen wij meer dan onze uiterste best voor u te doen. Maar door de continue telefonische openstelling van onze praktijk, merken we ook dat we minder toekomen aan de uitvoering van ons werk. Dat betekent dat we te vaak naar onze mening pas later iets klaar hebben, dan we u hebben toegezegd. Dit vinden wij geen kwaliteit en service.

Daarom hebben we met pijn in ons hart besloten om onze bereikbaarheid aan de telefoon en balie te veranderen. Vanaf 1 april 2018 zullen wij voortaan alleen ’s ochtend bereikbaar zijn tussen 08:00 en 12:00 uur. Dat betekent dat we ’s middags ons kunnen toe leggen op het afhandelen van de zorgvragen van die dag, allerlei administratieve taken en assistentenwerk. Het betekent naar verwachting ook dat het drukker ’s ochtends wordt aan de telefoon, mogelijk loopt zelfs de wachttijd op. Maar we gaan het u tegelijkertijd gemakkelijker maken om bij ons een afspraak te maken. Dit kan vanaf nu ook online. U hoeft dan niet meer te bellen voor een afspraak. Recepten voor chronische aandoeningen kunt u altijd aanvragen via de receptenlijn, digitaal via de website van de praktijk of u kunt een medicatie-overzicht (bij uw apotheek aan te vragen) deponeren in onze brievenbus beneden of in de brievenbus in de praktijk.

Wij hopen op uw begrip voor deze veranderingen, en we hebben tegelijkertijd het vertrouwen erin dat we u straks beter kunnen bedienen.

Nog even samengevat:

  • Voor spoedgevallen zijn we op werkdagen altijd telefonisch bereikbaar tussen 08:00 en 17:00 uur
  • Afspraken (geen spoed) kunnen 24/7 via de webagenda gemaakt worden.
  • Van 08:00 – 12:00 uur is de praktijkassistente telefonisch bereikbaar en is de balie open.
  • Van 12:00 – 17:00 uur zijn de telefoon en balie gesloten voor niet-dringende zaken.
  • Medicijnen (chronisch gebruik) 24/7 aanvragen via de receptenlijn, digitaal op de praktijkwebsite of een medicatie-overzicht van de apotheek bij ons in de brievenbus deponeren.

Heeft u vragen of opmerkingen over deze verandering, mail ons dan op: feedback@praktijk-haarlem.nl


Wijziging spoedpost 1 april 2018

Per 1 april 2018 is de spoedpost in Haarlem Noord elke dag geopend van 08.00-23.00 uur

Na 23.00 uur kunt u voor spoedeisende hulp en de dienstdoende huisarts terecht in Haarlem Zuid: Boerhaavelaan 22, Haarlem

Met spoed zorg nodig?
Bel altijd eerst op voor advies: (023) 224 2526

Het Spaarne ziekenhuis (Haarlem Zuid/ Haarlem Noord/ Hoofddorp/ Heemstede) zijn sinds april 2016 over op een nieuwe gezamenlijke telefooncentrale en nieuwe nummers.                                                                                                                       Het algemene nummer is:  023-224 00 00


Is er een adreswijziging, verandering in de gezinssamenstelling of heeft u een ander mobiel nummer? Geef dit dan door aan de assistente zodat wij deze gegevens in uw dossier kunnen aanpassen.


Direct afspraak maken via deze website?

Als ingeschreven patiënt bij Huisartspraktijk Scherpenzeel kunt u nu ook via de website een afspraak maken. Heel snel en gemakkelijk.

Wilt u een afspraak voor dezelfde dag of betreft een situatie die (enige) spoed vereist dan kunt u de assistente bellen voor een afspraak op dezelfde dag.

Succes!

Klik hier voor een maken van een digitale afspraak.